Säännöllisen kotihoidon asiakkaan hoito- ja palveluketju sisältää omat osiot asiakkaalle ja läheisille sekä ammattilaiselle.
Hoito- ja palveluketjun tavoitteena on tarjota tietoa asiakkaille ja heidän läheisilleen sekä toimia ohjeena Siun soten kotihoidossa toimiville ammattilaisille.
Kotihoidon palvelut toteutetaan tukemalla asiakkaan hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä, itsenäistä suoriutumista ja osallisuutta. Palveluja toteutetaan yhdessä asiakkaan kanssa asiakkaan voimavarat huomioiden. Tavoitteena on, että asiakas voisi asua turvallisesti omassa kodissaan. Kotiin järjestettävien palvelujen perustana on asiakkaan ja tarvittaessa hänen läheistensä ja muiden tahojen kanssa yhdessä laadittu asiakkaan palvelutarpeen arviointiin perustuva suunnitelma.
Palvelulupauksemme on ”Siun näköinen palvelu siun kodissa, silloin kun sie tarvitset, meijän ammattilaisten tuella”
Kun tarve kotihoidolle ilmenee
Kun huomaat tarvitsevasi tukea turvalliseen kotona asumiseen ja arjessa selviytymiseen voit ottaa yhteyttä koko maakuntaa palvelevaan Seniorineuvonta Ankkuriin. Yhteydenoton voi myös tehdä läheinen tai sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen. Ankkurista saat maksutonta neuvontaa ja ohjausta tilanteeseesi.
Jos olet huolissasi iäkkäästä henkilöstä, joka ei mielestäsi pysty vastaamaan huolenpidostaan, terveydestään tai turvallisuudestaan, voit tehdä ilmoituksen asiasta. Ilmoituksen perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset ottavat yhteyttä huolen kohteena olevaan henkilöön ja selvittävät hänen tilannettaan ja palvelutarvettaan.
Ilmoituksen iäkkään henkilön sosiaalihuollon tarpeesta voit tehdä sähköisellä lomakkeella tai soittamalla Seniorineuvonta Ankkuriin.
Omais- ja perhehoitokeskus Onneli antaa tarvittaessa neuvontaa ja ohjausta omaishoitoon ja omaishoidon tukeen liittyvissä kysymyksissä.
Asiakas tai läheinen voi olla suoraan yhteydessä Ankkuriin havaitessaan avun tarvetta. Ankkurin tehtävänä on antaa matalalla kynnyksellä tietoa ikäihmisten palveluista ja tarvittaessa käynnistää sosiaalihuoltolain (1301/2014) 36§:n mukainen palvelutarpeen arviointiprosessi.
Kaikkien uusien asiakkaiden sosiaalipalvelujen vireille tuloon liittyvät tehtävät on keskitetty Ankkuriin. Asian vireilletulokäsittely aloitetaan asiakirjan vastaanotosta, ilmoituksesta, hakemuksesta tai suullisesta yhteydenotosta. Jos asia tulee vireille muun sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen kautta, ohjataan asiakas aina Ankkuriin ensiarviota varten. Ankkuriin voi olla yhteydessä myös iäkkään kotiutustilanteessa, mikäli hän tarvitsee palvelutarpeen arviota.
Sosiaalihuollon rekisterin käyttöön (palvelutarpeen arviointi, palvelujen aloittaminen ja tietojen käsittely) tarvitaan asiakkaan tai hänen edunvalvojansa suostumus. Suostumuslomake tulostetaan asiakas- ja potilastietojärjestelmästä ja siihen pyydetään asiakkaan tai hänen laillisen edustajansa allekirjoitus. Lomake tallennetaan asiakkaan tietoihin asiakas- ja potilastietojärjestelmään.
Kotihoidon palvelujen piirissä olevien asiakkaiden kotiutukset toteutetaan suoraan kotihoitoyksiköiden kautta. Omais- ja perhehoitokeskus Onneli antaa tarvittaessa neuvontaa ja ohjausta omaishoitoon ja omaishoidon tukeen liittyvissä kysymyksissä.
Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta on aiheellista, jos henkilö ei itse kykene hankkimaan apua tai ymmärrä omaa avuntarvettaan. Ilmoitus tehdään sosiaalihuoltolain 35§:n ja/tai vanhuspalvelulain 25 §:n mukaisesti. Ilmoitukset käsitellään arkipäivisin ja palvelutarpeen arviointi käynnistetään tarvittaessa.
Palvelutarpeen arviointi
Palvelutarpeen arvioinnin tarkoituksena on saada todenmukainen kuva siitä, millaista hoitoa, palveluita, etuuksia ja tukea tarvitset. Arviota tehtäessä otetaan huomioon toiveesi, voimavarasi ja yksilölliset tarpeesi. Myös läheisiäsi kuullaan ja heidän mahdollisuutensa osallistua auttamiseesi huomioidaan arvioinnissa. Arvio on sinulle maksuton.
Palveluiden myöntämisen perusteena ovat yksilölliset palvelutarpeesi sekä Siun soten määrittämät palvelujen myöntämisen perusteet.
Jos arvioinnin perusteella vaikuttaa siltä, ettet selviydy arkielämän toiminnoista tai sairautesi hoidosta itsenäisesti, sinulle nimetään omatyöntekijä.
Omatyöntekijä laatii kanssasi alustavan asiakassuunnitelma kaikista tarvitsemistasi sosiaali- ja terveyspalveluista. Lue asiakassuunnitelmasta lisää seuraavassa osiossa.
Kotona asumista tukevat palvelut ovat sinulle pääsääntöisesti maksullisia. Yksityiset kotihoitopalvelut ovat tuntihinnoiteltuja, kun taas julkisen kotihoidon hintaan vaikuttaa mm. omat tai puolison tulot sekä tarvitsemiesi palveluiden määrä.
Jos sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen arvioi, että terveydentilasi ja toimintakykysi on heikentynyt, on sinulla oikeus ostaa palveluja, kuten siivous- ja ateriapalveluja, ilman arvonlisäveroa. Alla olevan linkin kautta voit tutustua palveluntarjoajiin, joilla on sopimus Siun soten kanssa.
Palvelutarpeen arviointiin ja palvelujen aloittamiseen ja tietojesi käsittelyyn tarvitaan sinun tai edunvalvojasi suostumus.
Ensiarvio henkilön tuen ja palvelun tarpeesta tehdään Ankkurissa. Sen perusteella päätetään, onko hänelle tarvetta toteuttaa laajempi palvelutarpeen arviointi.
Ankkuri lähettää tarvittaessa pyynnön palvelutarpeen arvioinnista alueellisille asiakas- ja sosiaaliohjaus-yksiköille tai sosiaalityöntekijöille. Erityisen tuen tarpeessa oleville asiakkaille palvelutarpeen arvioinnin tekevät sosiaalityöntekijät.
Palvelutarpeen arvioinnissa toimitaan sosiaalihuoltolain 36§ mukaan. Palvelutarpeen arviointi aloitetaan viimeistään seitsemän arkipäivän kuluessa yhteydenotosta, mikäli henkilö on yli 75-vuotias, henkilö saa ylintä hoitotukea tai henkilö on vammaispalvelulaissa tarkoitettu vammainen henkilö. Jos tuen tarve on kiireellinen, arviointi alkaa 1–3 arkipäivän kuluessa. Muissa tapauksissa arviointi aloitetaan 14 arkipäivän kuluessa.
Erityistä tukea tai paljon palveluja tarvitsevan asiakkaan osalta palvelutarpeen arviointi tehdään moniammatillisesti, esim. muistihoitajan tai mielenterveys- ja päihdepalvelujen välisellä aktiivisella yhteistyöllä. Henkilön toimintakykyä ja palveluntarvetta arvioidaan RAI- arviointijärjestelmällä. Laajemman arvioinnin perusteella asiakas ohjataan tarvittaessa kotihoidon arviointijaksolle.
Palveluiden suunnittelu
Jos sinun todetaan tarvitsevan säännöllistä kotihoitoa, saat nimetyn omatyöntekijän, joka laatii sinulle asiakassuunnitelman. Hän tekee tarvittaessa yhteistyötä muiden ammattilaisten kanssa, jotta kaikki tarvitsemasi sosiaali- ja terveyspalvelut huomioidaan suunnitelmassasi.
Asiakassuunnitelmaasi kirjataan mm.
- Palvelutarpeen arvioinnin perusteella tehty yhteinen arvio tuen tarpeesta
- Kuvaus tarvitsemistasi palveluista
- Kanssasi laaditut tavoitteet ja keinot niiden saavuttamiseksi
- Henkilöt, jotka tukevat sinua kotona selviytymisessä sekä heidän tehtävänsä.
Asiakassuunnitelmaa tarkennetaan arviointijakson aikana, kun sinä, läheisesi ja ammattilaiset olette pohtineet yhdessä jatkopalveluiden tarvetta.
Kuntouttava arviointijakso
Arviointijakson tarkoituksena on arvioida kotona selviytymistäsi arjen asioissa sekä tukea eri ammattilaisten avulla kuntoutumismahdollisuuksiasi kotona. Saat heiltä myös tarvittaessa ohjausta apuvälineiden hankintaan ja käyttöön.
Arviointijaksolla sinulla on omatyöntekijä, jonka tehtävänä on edistää palvelujesi järjestymistä tarpeittesi mukaisesti.
Arviointijakso kestää 1–6 viikkoa. Arviointijakson hinta määräytyy päivittäisen käyntimäärän mukaan.
Mikäli arviointijakson aikana toteamme yhdessä, että tarvitset kotihoidon apua arkielämässä, voit saada Siun soten kotihoitoa tai yksityisen kotihoidon palveluja joko omakustanteisesti tai palvelusetelillä. Kotihoidon toteuttamisessa hyödynnetään erilaisia teknologisia ratkaisuja. Mikäli olet siirtymässä säännöllisen kotihoidon asiakkaaksi, toimintakykysi kartoittamiseksi tehdään kanssasi RAI-arviointi.
Palvelutarpeen arviointia täydennetään asiakkaalle laadittavalla asiakassuunnitelmalla. Suunnitelma laaditaan yhdessä asiakkaan ja läheisten kanssa. Suunnitelma on ensi alkuun alustava, jonka jälkeen sitä päivitetään arviointijakson perusteella asiakkaan todellisen palvelutarpeen mukaiseksi.
Omatyöntekijä vastaa asiakassuunnitelman laatimisesta ja sen säännöllisestä päivittämisestä. (Sosiaalihuoltolaki 42§). Lain mukaisesti omatyöntekijän tehtävänä on vastata ja koordinoida asiakkaan palvelukokonaisuuteen liittyvistä asioista, kuten tarvittavista palveluista ja asiakassuunnitelman laatimisesta ja toteutumisesta. Omatyöntekijä kirjataan asiakassuunnitelmaan.
Asiakassuunnitelmaa päivitetään ohjeen mukaisesti.
Kuntouttava arviointijakso
Asiakkaan todellista palvelutarvetta seurataan arviointijakson aikana
Arviointijaksolla on erityisen tärkeää tehdä moniammatillista yhteistyötä kaikkien asiakkaan kannalta tärkeiden tahojen kanssa. Tarvittaessa arviointijaksolle kutsutaan mukaan muistihoitaja, mielenterveys- ja päihdepalvelujen, vammaispalvelujen tai muun toimijan ammattilainen.
Jakson aikana toteutuvat moniammatilliset palaverit ja kotikäynnit. Ne selkiyttävät eri ammattilaisten vastuita ja rooleja sekä auttavat asiakkaan kokonaistilanteen hahmottamisessa.
Säännöllisen kotihoidon myöntämisen perusteena on, että kuntouttavalla arviointijaksolla on todettu asiakkaan jatkuva ja säännönmukainen palveluntarve, vähintään kerran viikossa ja yli 2 kuukauden mittaisena ajanjaksona.
Palveluiden toteutus
Säännöllistä kotihoitoa toteutetaan yksilöllisten tarpeittesi mukaisesti. Säännöllisen kotihoidon alkaessa asiakassuunnitelmasi päivitetään yhdessä kanssasi ja sinulle nimetään omahoitaja. Omahoitaja on kotihoidostasi vastaava hoitaja, joka huolehtii mm. lääkehoidostasi ja yhteydenpidosta omaisiin. Hän tekee sinun ja läheisesi kanssa kotihoidon suunnitelman, joka ohjaa kotihoitosi toteuttamista.
Palvelutarpeesi muuttuessa suunnitelmiasi päivitetään sinun ja läheistesi kanssa.
Säännöllistä kotihoitoa toteutetaan yksilöllisten tarpeidesi mukaisesti. Toteuttamistapaan vaikuttaa mm. kotisi sijainti ja palvelutarpeesi.
Kotihoidonpalveluja tuotetaan myös erilaisia teknologiaratkaisuja hyödyntäen (esim. kuvapuhelimet ja lääkeannostelijat). Ne auttavat sinua asumaan mukavammin ja turvallisemmin kotona, tuoden myös mielenrauhaa omaisillesi.
Omahoitajalla ja muilla kotihoidon työntekijöillä on vastuu vointisi seuraamisesta. Toimintakykyäsi arvioidaan vähintään puolen vuoden välein yhdessä sinun ja läheistesi kanssa ja aina, jos voinnissasi tapahtuu muutoksia. Arvioinnissa käytetään RAI-arviointivälinettä. Omahoitajasi on luvallasi tarvittaessa yhteydessä muihin ammattilaisiin, mikäli tilanteesi muuttuu ja tarvitaan muiden ammattilaisten arviota.
Asiakkaalle nimetään omatyöntekijä viimeistään varsinaisen säännöllisen kotihoidon alkaessa. Omatyöntekijä päivittää asiakassuunnitelman. Suunnitelmaa päivitetään Omatyöntekijä ja omahoitaja iäkkäiden palveluissa ‑ohjeen mukaisesti aina palvelutarpeen muuttuessa.
Omahoitaja laatii hoito- ja palvelusuunnitelman, joka sisältää kotihoidon käytännön toteuttamiseen liittyvät asiat.
Kotihoidolla on päävastuu asiakkaan tilan seurannasta. Moniammatillista yhteistyötä tehdään tarvittaessa asiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi. Eri toimijoiden vastuut kirjataan hoito- ja palvelusuunnitelmaan.
Omahoitaja vastaa asiakkaan Miun aktiivinen arki ‑suunnitelman laatimisesta. Mikäli asiakkaan toimintakyky muuttuu merkittävästi, otetaan kotihoidosta yhteyttä kotikuntoutuksen terapeutteihin kuntoutustarpeen arvioimiseksi (ohje tulossa tiedostopankkiin).
Kotihoidon päättäminen
Kotihoidon palvelut päätetään, mikäli palvelutarpeen arvioinnissa todetaan, että toimintakykysi on parantunut siinä määrin, ettet enää tarvitse kotihoitoa. Voit myös itse ilmoittaa kotihoidolle, ettet tarvitse kotihoidon palveluja.
Mikäli palvelutarpeesi kasvaa suureksi eikä hoitoasi voida toteuttaa turvallisesti kotona, omahoitaja tekee sinun ja läheisesi kanssa hakemuksen asumispalveluihin.
Omahoitaja neuvottelee palvelujen päättämisestä yhdessä sinun ja läheisesi kanssa.
Omahoitajalla on vastuu asiakkaan kokonaistilanteen arvioinnista ja mikäli kotona asuminen ei ole enää turvallista, omahoitaja käynnistää asumisen prosessin tekemällä hakemuksen moniammatilliseen tiimiin. Ennen hakemuksen tekoa omahoitaja tekee RAI-arvioinnin ja päivittää hoito- ja palvelusuunnitelman yhdessä asiakkaan ja läheisten kanssa.
Lähellä.fi on valtakunnallisesti ja alueellisesti toimiva helppokäyttöinen verkkopalvelu, jonka avulla löydät merkityksellistä toimintaa, yhteisöllisyyttä, apua ja osallistumismahdollisuuksia. Palvelu kokoaa järjestöjen ja yhteisöjen tuen, toiminnan ja tapahtumat yhteen osoitteeseen, sekä edistää kansalaistoiminnan näkyvyyttä Suomessa.
Kansaneläkelaitoksen (Kela) verkkosivuilta löydät tietoa erilaisista etuuksista ja niiden hakemisesta.
Eläkkeensaaja asumistuki (kela.fi)
Eläkettä saavan hoitotuki (kela.fi)
Minna Penttinen, kotihoidon palvelupäällikkö, ikäihmisten palvelut (omistaja)
Mervi Pulli, palveluesihenkilö, kotihoito (vastuuhenkilö)
Siru Siimes, muistihoitaja, geriatrinen osaamiskeskus
Tuula Karppinen, palveluesihenkilö, terapiapalvelut
Hannele Nyyssönen, palveluesihenkilö, arjen tukipalvelut
Sari Kurki, vs. palvelupäällikkö, arjen tukipalvelut
Säännöllisen kotihoidon asiakkaan hoito- ja palveluketjua on tehty Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut iäkkäille 2022–23 ‑hankkeessa.
Asiakkaat ja läheiset ovat tyytyväisiä säännöllisen kotihoidon palveluihin.
Asiakkaat saavat yhdenvertaiset palvelut asuinpaikasta riippumatta.
Hoito- ja palveluketjun toimivuutta kuvaavat mittarit:
Asiakastyytyväisyyskysely: NPS > 45
RAI-arviointien ajantasaisuus > 90 %
Päivitetty 11/2023